جستجو کردن

اتصالات بدون درز مانیسمان آریا

اتصالات بدون درز مانیسمان آریا یکی از انواع اتصالات هستند که در فرآیند تولید آن‌ها هیچ گونه درز جوشکاری وجود ندارد. منظور از اتصالات مانیسمان، اتصالاتی هستند که مواد اولیه آن‌ها از فولاد بوده، رنگ ظاهری آن‌ها نیز سیاه است. در ضمن انتهای این اتصالات به حالت وی انگلیسی است که برای انجام جوشکاری این قسمت را به اصطلاح پخ ‌می‌دهند.  این اتصالات در گرید‌ها ورده‌های مختلف تولید ‌می‌شوند که هر کدام کاربری خاصی دارند. تفاوت این رده‌ها در ضخامت آن‌ها است. از این تجهیزات ‌می‌توان در صنایع مختلف و از جمله ساختمان سازی بهره برد. لوله جوشی بدون درز مانیسمان آریا برای اهداف مختلفی مانند تغییر مسیر لوله اصلی و یا انشعاب گیری مورد استفاده قرار ‌می‌گیرند. در ادامه به بررسی این موارد ‌می‌پردازیم:

مشخصات اتصالات بدون درز مانیسمان آریا

همان‌طور که گفته شد اتصالات بدون درز مانیسمان آریا در صنایع مختلف کاربرد دارند. این صنایع عبارتند از:

صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ‌که یکی از پرکاربردترین موارد استفاده از این نوع اتصالات مانیسمان ‌می‌باشند.

  • لوله‌کشی سیستم اطفاء حریق و طراحی خط آتش‌نشانی که معمولا از اتصالات مانیسمان رده ۴۰ استفاده ‌می‌شود.
  • سیستم‌های برودتی و حرارتی و عبور سیالات بخار با دمای بالا
  • تاسیسات مرکزی برج‌ها و سیستم‌های آبرسانی داخل موتورخانه که باید فشار و دمای بالا را تحمل نماید.

تحمل فشار و دما در این نوع از اتصالات بالا بوده و به راحتی در برابر دما و فشار بالا و یا متوسط و یا برودت تاب ‌می‌آورند. بنابراین ‌می‌توان در ساخت دیگ بخار، لوله‌های مبدل حرارتی و کندانسورها و یا خدمات حمل و نقل سیال و … از آن‌ها استفاده نمود.

کاربرد اتصالات بدون درز مانیسمان آریا

در صورتی که اتصالات وجود نداشته باشد، مجبور به استفاده از لوله‌ها در یک مسیر صاف خواهیم بود. در صورت بروز هر مشکل نیز باید لوله به صورت کلی تعویض ‌می‌شد. در صورتی که با این اتصالات بنا به نیاز ‌می‌توانید هر مسیری را که مورد نیاز است، در نظر گرفته و با استفاده از سه راهی‌ها و یا زانوها، مسیر حرکت سیالات را تغییر دهید. همچنین در صورت بروز مشکل، قسمت کوچکی از لوله مورد بازرسی قرار گرفته و در همان قسمت مشکل برطرف ‌می‌شود، بدون اینکه نیاز به تعویض کل لوله باشد. بنابراین ‌می‌توان گفت اتصالات نقش مهمی ‌را در لوله کشی بر عهده دارند. اتصالات در هر نوعی باشند، برای اهداف زیر کاربرد دارند:

  • تغییر مسیر لوله
  • کاهش یا افزایش سایز لوله
  • انشعاب‌گیری از لوله اصلی
  • اتصال لوله‌ها با ضخامت‌های مختلف به هم
  • مسدود کردن جریان سیال

انواع اتصالات بدون درز مانیسمان آریا

اتصالات مانیسمان در اندازه‌ها، شکل‌ها و ضخامت‌های متفاوت تولید ‌می‌شوند. هرکدام از این اتصالات نقشی را برعهده دارند و برای هدف و منظور خاصی کاربرد دارند. در این قسمت قصد داریم به معرفی پرکاربردترین و مهم‌ترین این اتصالات بپردازیم:

  • زانو

زانوها در درجات مختلف تولید ‌می‌شوند و بنا به درجه‌ای که دارند برای هدف مشخصی مورد استفاده قرار ‌می‌گیرند. زانوها در درجات ۴۵ درجه و ۹۰ درجه ساخته ‌می‌شوند. این اتصالات برای تغییر دادن مسیر لوله کاربرد داشته و مسیر خط لوله را بنا به درجه‌ای که دارند، تغییر ‌می‌دهند. زانوی ۹۰ درجه از سایز ۲/۱ اینچ تا ۲۴ اینچ متغیر است. زانوها یکی از مهم ترین و پرکاربردترین اتصالات بدون درز مانیسمان ‌می‌باشند.

  • سه راهی 

سه راهی‌ها در کل برای انشعاب‌گیری کاربرد دارند. سه راهی‌ها نیز در انواع سه راهی بدون درز مانیسمان مساوی و نامساوی تولید ‌می‌شوند. تفاوت این دو در اتصال لوله‌ها با ضخامت‌های مختلف است. سه راهی‌های مساوی برای اتصال دو لوله با ضخامت یکسان کاربرد دارند. ولی سه راهی‌های نامساوی، دولوله که ضخامت‌های مختلف دارند را به هم متصل ‌می‌کند.

  • انواع تبدیل‌ها

تبدیل‌هایی که از لوله‌های بدون درز مانیسمان تولید ‌می‌شوند، به دو نوع هم مرکز و غیر هم مرکز تقسیم ‌می‌شوند. این اتصالات ‌می‌توانند لوله‌های بزرگتر را به لوله‌های کوچک تر و یا برعکس تبدیل کنند. به این صورت که سر بزرگ تبدیل در قسمت لوله بزرگ تر قرار ‌می‌گیرد، سر دیگر آن در سمت لوله کوچکتر است. در نتیجه برای قسمت‌هایی که باید لوله بزرگتر و کوچکتر شود، ‌می‌توان با این قطعه، تغییر سایز خط لوله را انجام داد.

  • کپ بدون درز

یکی از مواردی که برای لوله‌ها باید در نظر گرفته شود، امکان بستن و مسدود کردن خط لوله است. برای این منظور از کپ بدون درز مانیسمان استفاده ‌می‌کنند که در سایزها و رده‌های متفاوت موجود هستند.

  • بوشن بدون درز

بوشن‌ها از داخل به صوت توپیچ رزوه شده و برای اتصالات خط رزوه‌ای به خط جوشی کاربرد دارند.

  • سردنده بدون درز 

این اتصالات نیز مانند بوشن‌ها برای اتصال خط رزوه‌ای به خط جوشی مورد استفاده قرار ‌می‌گیرند. تفاوت این دو در نحوه رزوه شدن داخلی است. سردنده‌ها به صورت روپیچ و نری رزوه ‌می‌شوند.

قیمت انواع اتصالات بدون درز مانیسمان آریا

در تعیین قیمت این اتصالات باید به موارد زیر دقت شود:

  • جنس و کیفیت مواد اولیه

باید در انتخاب اتصالات بدون درز مانیسمان آریا به جنس و کیفیت مواد اولیه توجه زیادی شود. زیرا کاربرد اصلی این اتصالات برای دماها و فشارهای بسیار بالا و یا برودت‌های بسیار پایین است. در نتیجه لازم است کیفیت محصول نیز به همان اندازه بالا باشد. هرچه کیفیت بالاتر رود، قیمت محصول نیز بیشتر خواهد شد. ولی با توجه به اهمیت موضوع، نباید کیفیت را فدای قیمت پایین تر نمود.

  • نقش رده اتصالات در قیمت محصول

رده این اتصالات نقش تعیین کننده ای در قیمت آن‌ها دارد. هر چه رده پایین تر باشد، ضخامت اتصالات کمتر بوده و در نتیجه وزن کمتری را دارند و برعکس این موضوع نیز صادق است. هرچه وزن اتصالات کمتر باشد، قیمت کمتری نیز دارند. رده ۴۰ یکی از پرکاربردترین انواع اتصالات مانیسمان است و برای تاسیسات ساختمانی مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد.

از دیگر موارد تعیین کننده قیمت، برند و شرکت تولید کننده محصول است. کشور سازنده این گونه اتصالات نیز برای قیمت‌گذاری نقش تعیین کننده دارد. نوسان بازار را نباید در تعیین قیمت نهایی فراموش نمود.

در نهایت توصیه ‌می‌شود با مراجعه به سایت ساختمان من، ضمن اطمینان از کیفیت مواد اولیه و نیز قیمت اتصالات، خرید اتصالات بدون درز مانیسمان آریا را انجام دهید.

اطلاعات بیشتر درباره : اتصالات بدون درز مانیسمان آریا
4 1 رای
امتیازدهی

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایجاد پیش فاکتور توسط کارشناس ( در کمتر از 3 ساعت )

تصویر تامین کننده لوله و اتصالات آب، فاضلاب، گاز، آتش نشانی و موتورخانه
جستجو در ساختمان من