جستجو کردن
به نظر می رسد ما نمی توانیم آنچه را که شما به دنبال آن هستید پیدا کنیم.

توضیحات دسته بندی: شیرآلات چدنی

شیرآلات چدنی یا شیرآلات فلنجی به عنوان یکی از پرکاربردترین انواع شیرآلات در مصارف صنعتی به خصوص در صنعت تأسیسات ساختمانی شناخته می‌شوند. این شیرآلات برای باز و بسته کردن، کنترل و تنظیم جریان مایعات اعم از آب سرد و گرم، تهویه مطبوع هوا و گاز در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این شیرآلات بر اساس کاربردی که دارند، جنس مواد اولیه، شیوه اتصال به لوله و … به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. شیرآلات چدنی به علت استفاده از دو کفه فلنج در طراحی و ساخت آن، به نام شیرآلات فلنج دار نیز معروف هستند.

انواع شیرآلات چدنی

شیرآلات چدنی بر اساس نوع کاربردی که در صنعت ساختمان‌سازی، تأسیسات آب و فاضلاب، صنایع پالایشگاهی ، نفت و گاز، صنایع دارویی و غذایی دارند به انواع زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • کشویی یا شیر دروازه ای
  •  پروانه ای
  •  یک طرفه
  •  فشار شکن

کاربرد شیرآلات چدنی

هرکدام از شیرآلات چدنی برای مصارف خاصی کاربرد دارند:

شیرآلات چدنی پروانه ای

علت نام‌گذاری این تجهیزات به پروانه ای به دلیل ساختار آن‌ها است. زیرا طراحی این شیرآلات به نوعی است که از یک صفحه مدور و یک بدنه تشکیل شده که به وسیله اهرم به بدنه وصل شده است و مانند پروانه به دور میله متصل به آن در حدود 90 درجه می‌چرخد. از این شیرآلات برای مکان‌هایی استفاده می‌شود که نیاز به کنترل نداشته و کاملاً باز یا بسته هستند. از انواع شیرآلات پروانه ای می‌توان به شیر پروانه ای گیربکسی، شیر پروانه ای لاگ، شیر پروانه ای اهرمی، شیر استنلس استیل، فولادی و شیر پروانه ای پنوماتیک اشاره کرد.

 شیرآلات چدنی کشویی

شیر فلکه کشویی چدنی خطوط انتقال سیالات کاربرد دارند.  به این ترتیب که برای باز و بسته کردن مسیر لوله‌های انتقال سیالات در موتورخانه‌ها ،  این قبیل شیرآلات چدنی مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولا افت فشار در موتورخانه‌ها پایین است و به همین دلیل می‌توان در مسیر لوله‌های طولانی از این شیر فلکه‌ها استفاده کرد. شیرآلات کشویی با توجه به نوع ماده سازنده آن به دو گروه زبانه فلزی و زبانه لاستیکی تقسیم‌بندی می‌شوند.

شیرآلات چدنی یک طرفه

همان‌طور که از نام  شیر یکطرفه چدنی برمی‌آید، برای مسیرهای یک طرفه و بدون بازگشت مورد کاربری دارند. این تجهیزات برای مکان‌هایی که باید سیالات در یک جهت حرکت کنند، مورد استفاده قرار گرفته و دارای یک ورودی و یک خروجی هستند. از انواع شير آلات چدنی يك طرفه می‌توان به  شیر یک طرفه نوسانی، شير يك طرفه نوسانی از نوع ويفری صفحه ای، شير يك طرفه ديسكی، شير يك طرفه با ديسك دوتكه، شير يك طرفه با ديسك وارونه، شير يك طرفه ديافراگمی، شير يك طرفه بالا رفتنی و شير يك طرفه قطع كننده ای اشاره کرد.

 شیرآلات چدنی فشار شکن

در برخی موارد فشار حرکت سیالات در لوله‌ها به قدری بالا می‌رود که نیاز به کنترل این فشار است تا ایمنی تجهیزات حفظ شود. خطوط لوله‌کشی مانند مخازن، بویلرها و … از جمله این موارد است که برای کنترل و کاهش حداکثر فشار ورودی و تثبیت  فشار خروجی  باید از شیر فشار شکن چدنی استفاده کرد.

مزایای شیرآلات چدنی

اطلاع از مزایا و معایب این تجهیزات شیر آلات چدنی به دلیل کاربردی که در صنایع ساختمان‌سازی دارند، می‌تواند بسیار سودمند باشد. ویژگی‌هایی که در ساخت آن‌ها لحاظ می‌شود، باعث شده است تا استفاده از این تجهیزات مزایای زیادی را به همراه داشته باشد که به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مقاومت در برابر پوسیدگی

استفاده از درصد بالایی از آهن، کربن و سیلیسیم در ساخت این شیرآلات باعث شده است که در برابر پوسیدگی و خوردگی مقاومت زیادی داشته باشند. از آن جایی که از این تجهیزات در انتقال سیالات و مایعات استفاده می‌شود، این ویژگی اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل 95 درصد این تجهیزات را از مواد بالا می‌سازند تا  طول عمر بالایی داشته باشند.

مقاومت در برابر فشار و ضربه

برای اینکه بتوان از این تجهیزات در انتقال آب و بخار استفاده کرد، لازم است در برابر اکسیداسیون و فشار و ضربه مقاومت بالایی داشته باشند. استحکام بالای این شیرآلات باعث می‌شود تا برای این منظور بتوان از آن‌ها استفاده کرد.

مقرون به صرفه بودن

استفاده از چدن و گرافیک در ساخت شیرآلات چدنی، آن‌ها را به  یکی از بهترین گزینه‌ها در صنعت ساختمان‌سازی و … بدل کرده است. زیرا خرید این تجهیزات از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر از سایر انواع آن است.

سادگی نصب و بهره‌برداری

یکی دیگر از مزایای شیرآلات چدنی، نصب و بهره‌برداری راحت از آن‌ها به دلیل فلنجی بودن و استفاده از دو فلنج در اتصال به سایر شیرآلات و اتصالات است.

سایز شیرآلات چدنی

شیر آلات چدنی در سایزهای متنوع تولید می‌شوند و بنا به کاربری که دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. پرکاربردترین سایز شیرآلات چدنی از 2 اینچ یا 50 میلی متر تا 16 اینچ یا 400 میلی متر است.

لیست قیمت شیرآلات چدنی

قیمت شیرآلات چدنی به دلیل استفاده از ترکیب چدن و گرافیک و مراحل ساده تر ساخت، نسبت به سایر شیرآلات مناسب‌تر است. قیمت آن‌ها بستگی به موارد زیادی دارد که عبارت‌اند از:

  • کیفیت مواد اولیه استفاده شده در تولید آن‌ها
  • نوع برند و کارخانه سازنده آن و نیز داخلی و یا خارجی بودن محصول
  • سایز شیرآلات و نوع کاربری که مد نظر است
  • فشاری که نیاز است تحمل نماید

نوسان قیمت در بازار باعث شده است که نتوان قیمت مشخصی را برای این مدل شیرآلات در نظر گرفت و باید در زمان خرید بنا به ملاک‌هایی که مد نظر است، مقایسه لازم انجام گیرد.

خرید شیرآلات چدنی فلنج دار

شیرآلات چدنی به دلیل استفاده از فلنج در اتصال لوله‌ها، به شیرآلات فلنجی یا فلنج دار نیز معروف هستند. در زمان خرید این شیرآلات باید نوع کاربری و نیز کارخانه سازنده آن مدنظر قرار گیرد. ساختمان من به عنوان یکی از عرضه‌کنندگان این قبیل تجهیزات، بالاترین کیفیت این محصولات را با کمترین قیمت در اختیار خریداران قرار می‌دهد. برای اطلاع از لیست قیمت‌ها، کافی است به سایت ساختمان من مراجعه نمایید.

ایجاد پیش فاکتور توسط کارشناس ( در کمتر از 3 ساعت )

تصویر تامین کننده لوله و اتصالات آب، فاضلاب، گاز، آتش نشانی و موتورخانه
جستجو در ساختمان من