جستجو کردن

لوله پلی اتیلن دوجداره و تک جداره

در این متن قصد داریم تا شما را با تفاوت لوله پلی اتیلن دو جداره و لوله پلی اتیلن تک جداره آشنا کنیم. پلی اتیلن یکی از بهترین موادی است که برای ساخت لوله ها به کار می رود. برای همین برای انواع کاربردها نیاز است تا محصولی متناسب با شرایط کاری مورد نیاز انتخاب و برای استفاده در پروژه های انتقال مورد استفاده قرار گیرد.

پی بردن به تفاوت هر یک از این لوله ها با دیگری بسیار مهم است. برای همین ما سعی کرده ایم تا در ادامه تفاوت لوله پلی اتیلن دوجداره و لوله تک جداره پلی اتیلن را مورد بررسی قرار دهیم. در صورتی که علاقه مند هستید تا بیشتر در مورد انواع لوله تک جداره و دو جداره بدانید با ما همراه باشید.

مزایای انواع لوله پلی اتیلن دو جداره و تک جداره

لوله های تک جداره و در مواردی لوله های دوجداره از پر فروش ترین محصولاتی هستند که در بازار همه شهرهای بزرگ مانند اصفهان و تهران برای خرید یافت می شوند. همه این محصولات ویژگی های مشترکی دارند که باعث این استفاده های گسترده در پروژه های انتقال شده است.

ما در زیر لیستی از مزایای مشترک لوله پلی اتیلن تک جداره و لوله پلی اتیلن دوجداره را برای شما ذکر کرده ایم:

  • امکان نصب آسان
  • طول عمر بالا
  • مقاومت در برابر خوردگی و ساییدگی
  • وزن کم در مقایسه با لوله فلزی
  • حمل و نقل آسان

این مزایا هستند که باعث شده اند لوله پلی اتیلن تک جداره پا به پای لوله پلی اتیلن دو جداره در همه بخش های کشورمان ایران در پروژه های متعددی مورد استفاده قرار گیرند.

اگر چه همه این محصولات مزایای زیادی برای استفاده در پروژه های مختلف دارند. اما علاوه بر مزایای مشترک این محصولات پلی اتیلنی، تفاوت های لوله پلی اتیلن دوجداره و لوله تک جداره نیز باید در زمان انتخاب به طور حتم مد نظر قرار گیرد.

ما در مجموعه ساختمان من تلاش کرده ایم تا در این مورد اطلاعات مفیدی را در زمینه این تفاوت ها در اختیار شما قرار دهیم. به همین دلیل در ادامه به بررسی بیشتر تفاوت لوله تک جداره و دو جداره پلی اتیلن خواهیم پرداخت تا بتوانید در صورت نیاز بهترین را برای استفاده در مصارف مد نظر خود و در پروژه های انتقال سیالات و آب استفاده نمایید.

تفاوت لوله پلی اتیلن دوجداره و لوله تک جداره پلی اتیلن

لوله های تک جداره گاهی با نام لوله های پلی اتیلن فشار قوی نیز شناخته می شوند. این لوله ها برای انتقال سیال‌ها و آب در فشار بالا استفاده می شوند.

لوله پلی اتیلن تک جداره بر طبق استانداردهای بین المللی و استاندارد داخلی تولید می شوند. برای این که با تفاوت لوله تک جداره و دو جداره بیشتر آشنا شوید ما در ادامه مشخصات این لوله را بیان خواهیم کرد:

  • امکان استفاده در زمین های ناهموار
  • مقاومت در برابر دمای بالا تا ۸۰ درجه سانتی گراد
  • مقاومت در برابر دمای پایین تا منفی ۷۰ درجه سانتیگراد
  • مقاومت در برابر فشار بالا تا ۱۶ اتمسفر
  • مقاوم در برابر زنگ زدگی و خوردگی

حال که به مشخصه های لوله پلی اتیلن تک جداره پی بردید، در ادامه مشخصه های لوله پلی اتیلن دو جداره را بیان می کنیم تا برای مقایسه این دو نوع لوله و آگاهی از تفاوت آن ها بیشتر آماده شوید. لوله های دو جداره دارای مشخصات زیر هستند:

  • تولید شده با جدیدترین فناوری های روز دنیا
  • مصون بودن از گرفتگی در اثر رسوب
  • مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و حلال ها
  • مقاومت بالا در برابر فشار خارجی
  • مقاوم در برابر زمین لرزه
  • تعمیر و نگه داری آسان

شما با مقایسه دو لیست بالا به خوبی به تفاوت دو لوله تک جداره و دو جداره پلی اتیلن پی خواهید برد. این تفاوت باعث خواهد شد تا هر یک از این لوله ها کاربرد خاص خود را داشته باشند. ما در ادامه نگاهی به کاربردهای هر یک از این لوله ها خواهیم انداخت.

کاربرد لوله پلی اتیلن تک جداره

از لوله پلی اتیلن تک جداره برای انتقال مواد شیمیایی، آب و سیالات خنک کننده و گرم کننده در ساختمان و در صنعت، انتقال هوای فشرده و سیستم های خلا استفاده می شود.

حل مشکلات زه کشی در بزرگراه ها و نیز در انواع ساختمان های مسکونی و اداری نیز با استفاده از این لوله های تک جداره ممکن است.

در سیستم انتقال فاضلاب نیز امکان استفاده از لوله تک جداره وجود دارد. در همه این کاربردها با توجه به مطابقت لوله آبرسانی پلی اتیلن با استدانداردهایی نظیر استاندارد DIN 16961-1 ، INSO 9116-3 ، INSO 9116-1 ، DIN 16961-2 و INSO 9116-2به خوبی با دوام بالای خود برای سال ها امکان انتقال هر گونه سیالی را برای شما فراهم خواهد کرد.

در بسیاری از کاربردها نمی توان از یک لوله پلی اتیلن تک جداره استفاده کرد. برای همین حتما نیاز است تا شما یکی از انواع لوله پلی اتیلن دو جداره را برای استفاده در این پروژه ها استفاده کنید.

کاربرد لوله دوجداره

کاربردهای لوله پلین اتیلن دوجداره محدودتر از کاربردهای لوله تک جداره است. از مشخصه های این لوله مقاومت بالا در برابر فشار بیرونی است. برای همین در پروژه های انتقال که فشار بیرونی بر لوله زیاد است استفاده از این لوله به جای لوله تک جداره بسیار مناسب تر و حتی ضروری به نظر می رسد.

برای همین از لوله پلی اتیلن دو جداره در سیستم های فاضلاب صنعتی استفاده می شود. در پروژه های بزرگ انتقال شهری نیز لوله های دو جداره کاربرد بسیاری دارند.

استفاده از این لوله ها برای جمع آوری و انتقال آب های سطحی نیز بسیار مناسب است. زیرا که به راحتی رسوب نمی کنند و دچار گرفتگی نخواهند شد.

در سیستم انتقال فاضلاب شهری نیز به دلیل این که نیاز به لوله هایی است که تحمل فشار بیرونی را داشته باشند. استفاده از لوله پلی اتیلن دو جداره ایده ال بوده و جزو بهترین انتخاب ها است.

علاوه بر این کاربردها برای محافظت از تجهیزات حساس مانند فیبر نوری در زیر زمین و نیز محافظت از کابل های برق و تلفن از لوله پلی اتیلن دو جداره استفاده می شود.

فرایند تولید لوله پلی اتیلن تک جداره پلی اتیلن

با توضیحات داده شده در بخش قبل شما باید به خوبی با تفاوت لوله پلی اتیلن دوجداره و لوله تک جداره پلی اتیلن آشنا شده باشید. ما در ادامه نگاهی به نحوه تولید این دو نوع لوله خواهیم کرد تا بهتر بتوانید به مقایسه این دو بپردازید.

در مورد لوله پلی اتیلن تک جداره که ممکن است به خوبی اطلاع داشته باشید که این لوله ها با استفاده از مواد پلی اتیلن PE80 و PE100 تولید می شوند. که گرید PE100 دارای کیفیت بالاتری است. برای همین ما در این جا بیشتر در مورد لوله پلی اتیلن دوجداره و نحوه تولید آن صحبت خواهیم نمود.

لوله های پلی اتیلن دو جداره معمولا در دو نوع لوله کاروگیت و لوله اسپیرال تولید می شوند. لوله پلی اتیلن کاروگیت یک لوله دو جداره است که لایه داخلی آن صاف است و لایه بیرونی آن دندانه دار می باشد. این امر باعث می شود که لوله کاروگیت دارای استحکام بالایی باشد.

فضای داخلی لوله کاروگیت دارای خواص هیدرولیکی مناسب است و با توجه به استانداردهایی نظیر استاندارد DIN 16961-1 ، INSO 9116-3 ، INSO 9116-1 ، DIN 16961-2 و INSO 9116-2 که در بالا ذکر شد تولید می شود.

اما لوله اسپیرال نیز به خوبی با استانداردهای ذکر شده مطابقت دارد و برای همین ما مانند لوله کروگیت شاهد استفاده از لوله اسپیرال در کاربردهای متعدد زیادی هستیم.

قیمت لوله پلی اتیلن دوجداره و لوله تک جداره

یکی دیگر از تفاوت هایی که در این دو محصول دیده می شود تفاوت قیمت لوله پلی اتیلن دوجداره و لوله تک جداره است. با توجه به فناوری ساخت باید انتظار داشته باشید که قیمت لوله دو جداره پلی اتیلن بالاتر از لوله تک جداره باشد.

در شهر تهران هر دوی این لوله ها را می توان در فروشگاه های متعددی برای خرید یافت. فروشگاه ساختمان من یکی از عرضه کننده های لوله پلی اتیلن است که می توانید برای تامین نیازهای خود انتخاب کنید.

توصیه می کنیم در صورتی که لوله مورد نیاز شما باید تحت فشار زیاد خارجی باشد یا ممکن است دچار رسوب شود حتما از لوله دو جداره استفاده کنید. در غیر این صورت لوله پلی اتیلن تک جداره نیز انتخابی بسیار مناسب خواهد بود.

ساختار لوله پلی اتیلن تک جداره

پلی اتیلن ساختار خاصی دارد که از اتصال اتمهای کربن و عناصر دیگر تشکیل شده است. این ساختار در عملکرد این لوله ها تاثیر بسیار زیادی دارد.

هر چه بتوان ساختار مولکولی بهتری برای پلی اتیلن به دست اورد. امکان ساخت گرید بالاتری از لوله تک جداره وجود دارد.

در حال حاضر انواع لوله تک جداره با نام های لوله پلی اتیلن PE100 ، PE80 ، PE63 در بازار وجود دارند.

فرایند تولید و قیمت مواد اولیه برای هر یک از این لوله ها با هم تفاوت دارد. برای همین لوله‌های پلی اتیلنPE100 ، PE80 ، PE63 با هم در مشخصات فنی و قیمت متفاوت هستند. البته کاربردهای آن ها هم نسبتا متفاوت است که باید در زمان خرید به این نکات توجه داشته باشید.

گرید لوله‌های پلی اتیلن تک جداره

یکی از مهم ترین مواردی که خریداران باید در زمان خرید به آن توجه کنند گرید لوله پلی اتیلن تک جداره است. لوله‌های پلی اتیلنPE100 ، PE80 و PE63 دارای گرید متفاوتی هستند که گاهی با گرید ۶۳، ۸۰ و ۱۰۰ از آن نام برده می شود.

در چند دهه گذشته فناوری های نوین به تولید کننده ها کمک کردند تا با افزایش چگالی مواد اولیه موفق به افزایش گرید لوله های جدید پلی اتیلن تک جداره شوند.

به گونه ای که به دلیل افزایش چگالی مواد اولیه امکان ساخت لوله‌های پلی اتیلن تک جداره با ضخامت کمتر فراهم شد.

مزایای لوله های جدید تک جداره

لوله های نسلهای جدیدتر پلی اتیلن تک جداره دارای ضخامت کمتر و توان تحمل فشار بیشتر در مقایسه با لوله های قدیمی تر هستند. لوله پلی اتیلن تک جداره PE63 از اولین نسل های لوله های مورد استفاده در صنعت بودند که در حال حاضر کمترین کیفیت را دارند.

پس از آن بود که با افزایش گرید مواد اولیه لوله‌های پلی اتیلن تک جداره PE80 تولید شدند. اخیرا هم لوله تک جداره PE100 به بازار عرضه شده است.

مزایای لوله تک جداره PE100

مواد مورد استفاده در لوله های جدید PE100 جزو مواد گرید بالا هستند که از حدود سی سال پیش در اروپا استفاده می شده اند.

لوله پلی اتیلن تک جداره PE100 دارای چگالی بیشتر است. برای همین این لوله ها ضخامت کمتری دارند. با این وجود لوله های گرید ۱۰۰ توان تحمل فشارهای بالاتری را دارند.

حال که با گریدهای لوله های تک جداره آشنا شدید. در ادامه نگاهی به فرایند تولید آن ها خواهیم کرد.

روش تولید لوله پلی اتیلن تک جداره

فرایند تولید لوله های تک جداره با استفاده از روش اکستروژن می باشد. در این پروسه مواد اولیه به صورت گرانول وارد دستگاه اکسترودر شده و در اثر حرارت ذوب می شوند.

پس از آن با حرکت مواد مذاب به سمت جلو شاهد خروج آنها از دستگاه اکسترودر خواهیم بود. در این جا است که این مواد مذاب وارد قالب می شوند تا با عبور از دستگاه وکیوم و با اعمال فشار به شکل و اندازه دلخواه درایند.

با تغییر شکل مواد مذاب در داخل قالب دستگاه، در ادامه با استفاده از آب سرد، آن را به تدریج خنک می کنند.

به همین دلیل دمای بالای مواد مذاب در طول پروسه به تدریج کاهش خواهد یافت و ما شاهد خروج لوله تک جداره پلی اتیلن از تانک وکیوم خواهیم بود.

درج مشخصات محصول بر روی لوله

پس از شکل گیری محصول نهایی، در ادامه لازم است که مشخصات لوله بر روی آن درج شود. در این زمان از یک دستگاه مارک زن استفاده می شود. که مشخصات فنی لوله را بر روی آن درج خواهد کرد. هم چنین تاریخ تولید و علامت استاندارد بر روی لوله نقش خواهد بست.

لوله پلی اتیلن تک جداره مطابق با استانداردهای تدوین شده در داخل کشور تولید می شوند. استاندارد isiri 1331 استاندارد شناخته شده این محصولات در داخل کشور است.

در کنار مهر استاندارد و مشخصات فنی محصول، نام شرکت تولیدی نیز بر روی لوله درج می شود و در پایان با استفاده از دستگاه برش شاهد جدا کردن لوله ها در متراژ مشخص خواهیم بود.

در حال حاضر همه فرایندهای ذکر شده در بالا به صورت اتوماتیک و کاملا خودکار انجام می شود. پس از طی فرایندهای ذکر شده محصول به دست آمده دارای کیفیت نهایی قابل قبول برای استفاده در مصارف مختلف خواهد بود.

مشخصات فنی لوله تک جداره

به دلیل تنوع کاربردهای صنعتی و ساختمانی، لوله های تک جداره دارای قطرهای مختلفی هستند. برای همین می توانند بسیاری از نیازها را در صنعت و در ساختمان سازی و صنایع دیگر براورده کنند.

بررسی مشخصات تک تک لوله های تک جداره نیاز به زمان زیادی دارد. برای همین ما فقط مشخصات کلی و ویژگی های کلی این لوله ها را در ادامه بیان می کنیم.

ویژگی های منحصر به فرد لوله پلی اتیلن تک جداره

با توجه به این که لوله های تک جداره از پلیمر ساخته شده اند دارای ویژگی های منحصر به فردی در مقایسه با لوله های فلزی هستند و به دلیل مشخصات فنی خود به وفور در ساخت لوله های آب رسانی استفاده می شود.

در زیر تعدادی از مشخصات کلی لوله های تک جداره لیست شده اند:

  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی
  • انعطاف پذیری بسیار بالا
  • امکان استفاده در دماهای بسیار پایین
  • امکان استفاده در دماهای بالا تا حدود ۷۰ درجه سانتی گراد
  • وزن کم در مقایسه با لوله های فلزی
  • اتصال راحت
  • طول عمر نسبتا بالا
  • امکان استفاده در زمینهای ناهموار
  • قابلیت جوش پلاستیک
  • مقاومت بالا در برابر ارتعاشات

همه موارد ذکر شده در بالا باعث شده اند تا لوله تک جداره انتخابی ایده ال برای استفاده به جای لوله های فلزی باشد.

فشار قابل تحمل لوله تک جداره

یک لوله تک جداره می تواند فشارهای مختلفی را تحمل کند. به گونه ای که می توان از آن در فشاری تا حدود ۴۰ بار نیز استفاده کرد.

به همین دلیل استفاده از آن در بسیاری از شبکه های انتقال آب به سرعت رشد کرده است. به گونه ای که بسیاری از لوله های قدیمی تر جای خود را به لوله پلی اتیلن تک جداره داده اند.

استفاده از لوله تک جداره در گاز رسانی

البته استفاده از لوله های تک جداره منحصر به شبکه های انتقال آب نیست. با توجه به استاندارد مورد استفاده در ساخت محصول می توان از انواعی از لوله‌های تک جداره در انتقال گاز نیز استفاده نمود. لوله تک جداره برای انتقال سیالات حاوی مواد شیمیایی نیز استفاده می شود.

دیگر کاربردهای لوله های تک جداره

علاوه بر این در موارد زیادی امکان استفاده در سیستم های خنک کننده و یا گرمایشی را دارد. حتی می توان از لوله تک جداره برای عایق سازی کابل های برق استفاده نمود. در انتقال فیبر نوری نیز از این لوله به عنوان محافظ استفاده می شود. برای همین مصارف لوله پلی اتیلن تک جداره بسیار بیش از آن است که شما تصور آن را بکنید.

در صورت نیاز به هر گونه لوله و اتصالات آبرسانی، مجموعه ساختمان من آماده همکاری با همه سازمان ها و ارگان ها در جهت تامین نیاز پروژه های انتقال آب و فاضلاب در ساختمان های مسکونی و ساختمان های اداری می باشد. همکاری با تولید کننده های معتبر انواع لوله فلزی و غیر فلزی فروشگاه ساختمان من را به یکی از بهترین گزینه ها برای انتخاب تبدیل کرده است. برای همین شما می توانید همواره بالاترین کیفیت را که منطبق بر استانداردهای روز خارجی و داخلی است از ما طلب کنید.

در پایان امیدواریم بتوانید تجربه یک خرید عالی را از این فروشگاه داشته باشید و در آینده نیز نیازهای خود را از ما تامین نمایید.

اطلاعات بیشتر درباره : لوله پلی اتیلن دوجداره و تک جداره
0 0 رای ها
امتیازدهی

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایجاد پیش فاکتور توسط کارشناس ( در کمتر از 3 ساعت )

تصویر تامین کننده لوله و اتصالات آب، فاضلاب، گاز، آتش نشانی و موتورخانه
جستجو در ساختمان من