جستجو کردن
تامین کننده لوازم ساختمانی و صنعتی » لوله و اتصالات آبرسانی » پلی اتیلن » لوله پلی اتیلن و پی وی سی – کدامیک بهتر است؟

لوله پلی اتیلن و پی وی سی – کدامیک بهتر است؟

لوله پلی اتیلن و پی وی سی از لوله‌های پرکاربرد هستند که هر دو از مواد پلاستیکی تولید شده‌اند. این محصولات دارای اندازه ها و کیفیت های بسیاری متنوعی هستند. برای همین می توان از آن ها در پروژه های مختلف ساختمانی و صنعتی استفاده کرد و و برای همین شاید برای شما انتخاب یکی از آن ها کار سختی باشد.

سایت ساختمان من در این متن قصد دارد تا به مقایسه این دو نوع لوله بپردازد و شما را با مصارف هر یک از آن ها آشنا کند تا در صورت نیاز بتوانید بهترین آن ها را برای کاربردهای مورد نظر خود انتخاب کنید.

شباهت لوله پلی اتیلن و پی وی سی

هر دو نوع لوله از مواد ترموپلاستیکی تولید شده اند. این مواد از ترکیبات پلاستیکی شناخته شده Polyvinyle chloride (که به طور مخفف با حروف PVC نشان داده می شود) و Ployethylene (که مخفف آن PE می باشد) می باشند.

با مقایسه انواع لوله و اتصالات آبرسانی پلی اتیلن و پی وی سی شما به خوبی خواهید توانست تصمیم بگیرید که کدام یک برای خرید و استفاده در کاربرد مد نظر شما مناسب هستند. اگر چه در حال حاضر پلی اتیلن در گرید و کیفیت های بسیار بالاتری در بازار وجود دارد. اما باز هم نیاز است با توجه به قیمت و ویژگی های هر یک از این محصولات اقدام به انتخاب ان ها نمود.

قبل از این که به تفاوت این دو نوع لوله بپردازیم بهتر است که ابتدا شباهت های لوله پلی اتیلن و لوله های پی وی سی را بیان کنیم.

می توان از هر دو ماده PE و PVC یا پلی وینیل کلراید در پروسه اکستروژن استفاده کرد تا موفق به ساخت لوله برای انتقال آب یا مصارف دیگر شد. به همین دلیل در فرایندهای مشابهی هر دو این ترکیبات به لوله انتقال آب تبدیل می شوند.

برتری لوله پلی اتیلن و پی وی سی بر لوله‌های قدیمی

لوله های پلی اتیلن و پی وی سی هر دو به دلیل کیفیت مناسب خود بر لوله هایی که در گذشته استفاده می‌ شدند مانند لوله های فولادی و لوله های بتنی برتری دارند.

از سوی دیگر در داخل لوله های پلی اتیلن و پی وی سی مایعات می توانند با سرعت بسیار بالا جریان پیدا کنند. که سرعت بالای سیالات در این لوله ها یکی از دلایل برتری لوله پلی اتیلن و پی وی سی بر لوله های قدیمی بتنی و فولادی است.

کاربرد لوله پلی اتیلن و پی وی سی

هر دو نوع لوله پلی اتیلن و پی وی سی را برای انتقال حجم بالای آب و یا انواع مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می دهن. دلیل ان هم مقاومت بالای مواد پلاستیکی در برابر مواد شیمیایی و خورندگی آن ها است. روز به روز بر کیفیت و قابلیت های این لوله های انتقال افزوده می شود. برای همین شما باید به طور مداوم از جدیدترین فناوری ها و محصولات عرضه شده در بازار آگاهی پیدا کنید. تا بتوانید بهترین محصول را برای پروژه خود انتخاب نمایید.

در انتقال مواد شیمیایی و انواع سیالات در داخل این لوله ها دمای سیالات به طور یکنواخت حفظ می شود. زیرا که جنس هر دو لوله از مواد پلاستیکی است. این یکی از شباهتهای این دو لوله است که باعث برتری هر دوی ان ها بر لوله های فلزی و قدیمی شده است.

مقاومت در برابر عوامل شیمیایی

یکی از مزیت های دیگر پلی اتیلن و لوله پی وی سی مقاومت در برابر رنج گسترده ای از مواد شیمیایی است. که این مقاومت در برابر مواد شیمیایی، آن ها را گزینه‌ای با صرفه اقتصادی بالا برای استفاده در مصارف صنعتی تبدیل نموده است.

برای همین بسیاری از واحدهای تولیدی از این محصولات برای سیستم‌های انتقال مایعات و سیالات استفاده می کنند.

تفاوت لوله پلی اتیلن و پی وی سی

ما در بخشهای قبل مزایای لوله های PVC و PE را بر لوله های فلزی و بتنی بیان نمودیم. همه مواردی که در بالا ذکر شد در واقع شباهت های لوله پلی اتیلن و پی وی سی بود. اما اگر شما بخواهید یکی از این دو نوع لوله را انتخاب کنید نیاز است تا تفاوت های آن ها را نیز بدانید.

در ادامه به مصارف خاص این دو لوله با توجه به تفاوت های آن ها اشاره خواهیم نمود.

مزایای لوله پی وی سی

لوله پی وی سی PVC یک لوله سبک، ارزان و محکم است که از مواد اولیه مقاوم و دارای انعطاف کمتری تولید شده است. این مواد اولیه همان Polyvinyl ها هستند.

لوله های ساخته شده با پلی وینیل یا PVC در برابر انبساط گرمایی مقاوم تر از لوله های پلی اتیلن هستند. برای همین هم لوله پی وی سی در برابر تغییر دمای سیال داخل خود و نیز تغییرات دمایی در محیط بیرون مقاوم تر عمل می کند.

این باعث می شود که در شرایطی که شاهد تغییرات دمایی بالا در داخل و یا خارج از لوله هستیم، مشکل خاصی برای لوله پی وی سی به وجود نیاید. البته این تنها ملاک استفاده از لوله نیست و باید به محدوده دمای مناسب کاری لوله نیز توجه شود.

محدوده دمای کاری لوله پی وی سی

اگر چه لوله پی وی سی در برابر تغییرات دمایی سیال در داخل خود مقاوم است. اما دمای بالاتر از ۶۰ درجه را نمی‌تواند تحمل کند. برای همین در این دما این لوله برای استفاده مناسب نیست.

هم چنین در صورت یخبندان لوله پی وی سی به شدت شکننده خواهد شد. برای همین علاوه بر این که استفاده از لوله پی وی سی برای انتقال پساب با دمای بالا در آشپزخانه مناسب نیست. استفاده از لوله پی وی سی در شرایط آب و هوایی سخت در بیرون نیز مناسب نمی باشد.

استفاده از لوله پی وی سی برای انتقال آب

انواعی از لوله های پی وی سی را می توان برای انتقال آب استفاده نمود. اما تعدادی از لوله های پی وی سی برای انتقال آب آشامیدنی مناسب نیستند. زیرا که امکان دارد ترکیبات شیمیایی موجود در لوله را در آب رها کنند.

حساسیت لوله پی وی سی به اشعه UV

لوله PVC در برابر تابش اشعه ماورا بنفش حساس است. برای همین بهتر است که از آن بر روی سطح زمین استفاده نشود. زیرا که در معرض تابش نور خورشید قرار خواهد گرفت. در صورت استفاده بر روی زمین باید مانعی در برابر نور آفتاب قرار دهید تا به لوله PVC آسیبی نرسد.

عدم انعطاف لوله PVC

در مقایسه لوله پلی اتیلن و پی وی سی می توان گفت که به دلیل انعطاف کمتر لوله PVC نمی تواند به صورت حلقه ای به فروش برسد. برای همین هزینه حمل و نقل آن ممکن است بیشتر باشد.

علاوه بر این برای نصب لوله PVC نیاز به اتصالات مناسب است. این اتصالات باید به خوبی نصب شوند. در غیر این صورت ممکن است باعث نشتی در محل اتصال شود.

مصارف لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن که با نام لوله PE نیز شناخته می شود در مقایسه با لوله پی وی سی بسیار انعطاف پذیرتر است. هم چنین لوله PE در مقایسه با لوله بتنی یا سیمانی و لوله فلزی بسیار سبک است.

می توان انواع لوله PE را به صورت حلقوی و یا شاخه ای خریداری نمود و برای استفاده بر روی سطح یا زیر زمین به کار برد. به دلیل انعطاف بالای لوله PE امکان استفاده از آن برای انتقال سیالات از موانع، دره‌ها و تپه های ناهموار وجود دارد.

عدم نیاز به اتصالات

یکی از مزایای گریدهای بالای لوله PE این است که نیازی به اتصالات یا کانکتور ندارند و می توان لوله های پلی اتیلن را به هم جوش داد تا یک اتصال یکنواخت و بدون نشتی به وجود آورد. برای همین نصب لوله PE بسیار اقتصادی تر بوده و بازده بیشتری دارد.

افزایش سرعت انتقال سیالات

یکی از مزایای جوش دو لوله PE می تواند انتقال آب با سرعت بیشتر باشد که به دلیل کاهش اصطکاک خواهد بود. برای همین در صورت استفاده از لوله پلی اتیلن نیاز به انرژی کمتری برای پمپاژ آب خواهد بود.

عدم نیاز به حفر کانال

به دلیل انعطاف بالای لوله PE ممکن است در بسیاری از موارد نیاز به حفر کانال و گودبرداری برای نصب و یا تعمیر لوله پلی اتیلن نباشد که این مزیت بزرگی به دلیل کاهش هزینه های حفر کانال است.

امکان استفاده در رنج دمایی بالاتر

در مقایسه پلی اتیلن و لوله پی وی سی می توان گفت که لوله PE به دلیل توان تحمل دماهای بسیار پایین برای استفاده در شرایط آب و هوایی نامناسب و بسیار سرد ایده ال است.

هم چنین لوله PE توان تحمل دماهای بالا تا حدود ۸۰ درجه سانتیگراد را دارد که بیش از دمای قابل تحمل برای لوله های PVC است.

طول عمر لوله PE

لوله های نسل جدید پلی اتیلن علاوه بر مزایای ذکر شده در بالا دارای طول عمر بسیار بالایی هم هستند. به گونه ای که بر اساس مطالعه های انجام شده طول عمری بالای ۱۰۰ سال خواهند داشت.

از لوله PVC کجا استفاده کنیم؟

لوله پی وی سی گزینه ای ایده ال برای استفاده در کاربردهای کم هزینه و سیستم هایی است که فشار بالایی بر لوله وارد نمی شود. علاوه بر موارد تغییرات دمایی در محل استفاده از لوله نباید زیاد باشد.

از لوله PE کجا استفاده کنیم؟

استفاده از لوله پلی اتیلن در پروژه های انتقال آب آشامیدنی بسیار مناسب است. هم چنین استفاده از لوله PE در شرایط آب و هوایی سخت و بسیار سرد و در زمین های ناهموار گزینه مناسبی است.

در صورت نیاز به استفاده از لوله بر روی سطح زمین به دلیل مقاومت لوله PE در برابر نور خورشید بهتر است از لوله پلی اتیلن به این منظور استفاده کنید.

سخن پایانی

به طور حتم کسب آگاهی بیشتر در مورد انواع محصولات موجود در بازار به شما کمک خواهد کرد تا هزینه اجرای طرح‌های انتقال آب را کاهش دهید. امیدواریم مطالب گفته شده در این متن به شما کمک کند تا بتوانید لوله مناسب را برای استفاده در پروژه خود انتخاب کنید.

علاوه بر آن برای مدت بیشتری از لوله‌های مورد استفاده در پروژه های انتقال بدون به وجود آمدن هیچ مشکلی بهره مند شوید. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد لوله پلی اتیلن و پی وی سی دارید، می توانید با ما در فروشگاه ساختمان من تماس بگیرید.

فروشگاه ساختمان من تلاش خود را برای اطلاع رسانی به مشتری‌های خود به کار خواهد برد تا خریداران محترم بتوانند با پی بردن به مزایای هر محصول و در نظر گرفتن جنبه های اقتصادی بهترین جنس را برای خریداری انتخاب نمایید.

در صورت نیاز به آشنایی با انواع لوله پلی اتیلن و لوله ‌های پنج لایه می توانید به نوشته‌های دیگر سایت ساختمان من مراجعه کنید.

اطلاعات بیشتر درباره : لوله پلی اتیلن و پی وی سی – کدامیک بهتر است؟
0 0 رای ها
امتیازدهی

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایجاد پیش فاکتور توسط کارشناس ( در کمتر از 3 ساعت )

تصویر تامین کننده لوله و اتصالات آب، فاضلاب، گاز، آتش نشانی و موتورخانه
جستجو در ساختمان من