جستجو کردن

فرق اتصالات مانیسمان و درزدار   

فرق اتصالات مانیسمان و درزدار

از فرق اتصالات درزدار و مانیسمان چه می دانید؟ آیا کاربردهای اختصاصی هریک از لوله های مانیسمان و درزدار را می دانید؟درزدار یا بدون درز بودن اتصالات چه تاثیری دارد؟ اگر قصد خرید انواع لوله برای ساختمان دارید، قبل از هر اقدامی این مقاله از وبسایت ساختمان من را به دقت بخوانید.

اتصالات درزدار

لوله ها تجهیزاتی هستند که با کارکرد اتصالات برای انتقال مواد سیال( مثل آب، گاز و نفت )، ساخت مخازن تحت فشار، صنعت ساختمان و صنایع نظامی و… مورد استفاده قرار می گیرند. لوله ها از جنبه های گوناگونی از جمله جنس، کاربرد و فرآیند ساخت دسته بندی می شوند.

لوله ها از نظر جنس به دو دسته کلی لوله های فلزی و غیر فلزی تقسیم می شوند. از جمله لوله های فلزی پر کاربرد می توان به لوله های فولادی، چدنی،مانیسمان، مسی، آلومینیومی،  و سربی  اشاره کرد.از لوله های غیر فلزی می توان به لوله های پلیکا،پلیمری، شیشه ای، بتنی و سفالی اشاره کرد. نحوه ساخت هر  لوله با توجه به جنس آن ها متفاوت است. مثلا لوله های پلیمری معمولا به روش اکستروژن پلیمری و تزریق پلاستیک، لوله های سفالی  بتنی به روش قالب گیری، لوله های شیشه ای به روش قالب گیری شیشه مذاب و لوله های فلزی غالبا به روش اکستروژن تولید می شوند.

لوله درزدار
لوله درزدار

لوله ها و اتصالات جوشی درزدار، لوله هایی هستند که از جوش دادن لبه گرد شده یک ورق پس از عبور از غلتک های متعدد ساخته می شوند. اتصالات درز دار به ۲ نوع تقسیم می شوند: اتصالات درزدار مستقیم و اتصالات درزدار مارپیچ تقسیم بندی می شود. لوله های درزدار مستقیم  به علت سختی ساخت و استحکام پایین تر، در کاربرد کم تر و محدوده قطرهای کوچک تر مورد استفاده قرار می گیرد. در مقابل لوله های با درز مارپیچ به دلیل مزیت های زیر کاربرد وسیع تری دارند :

-در محدوده وسیعی از لحاظ قطر و ضخامت قابل تولید می باشند.

-شکل نهایی آن ها با دقت زیاد و بدون نیاز به عملیاتی نظیر کالیبره کردن مستقیما حاصل می شود و از این رو، جوشکاری و نصب لوله ها در محل ساده تر است.

-توزیع انرژی در اطراف جوش یکنواخت تر است و خواص مکانیکی همگن تری ایجاد می شود و به دنبال آن مقاومت لوله در برابر شکست بیشتر می گردد.

-لوله های با درز مارپیچ، در برابر ضربه، فشار زیاد و تغییرات درجه حرارت مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند.

-اتصالات درزدار برای انتقال سیالاتی چون آب و فاضلاب، نفت و گاز در فشار و دمای محیط مورد استفاده قرار می گیرند.

  اتصالات ( لوله های ) مانیسمان

لوله جوشی بدون درز مانیسمان بدون هیچ گونه ناپیوستگی سطحی و داخلی که به صورت یک پارچه تولید می شوند. این لوله ها به دلیل استحکام بالاتر نسبت به لوله های درزدار و تحمل فشار بالاتر، هم مرکزی مقطع لوله و دقت بالای تولید، معمولا در انتقال مواد با دما و فشار بالا، انتقال مواد خورنده و سمی که نشت آن خطرناک است، مورد استفاده قرار می گیرند.

از جمله کاربردهای لوله های مانیسمان در صنعت می توان به لوله های تحت فشار انتقال نفت و گاز، مخازن بویلرها، کمپرسورها و به عنوان اجزای مکانیکی گردنده مانند پوسته برینگ ها و اکسل خودرو، لوله تفنگ و تانک در صنایع نظامی اشاره کرد. لوله مانیسمان دارای بدنه ای یک دست و بدون درز دارد که هیچ نوع جوش کاری و برشی بر روی آن انجام نشده است.

روش تست لوله مانیسمان
روش تست لوله مانیسمان

از ویژگی های مشهور لوله مانیسمان می توان به این موارد اشاره کرد:

-یکدست بودن و بدون درز بودن

-محکم تر بودن

-دارای قیمتی بالاتر از سایر لوله ها

پرکاربرد ترین و محکم ترین لوله های بدون درز، مانیسمان است که در اینجا به کاربردهای آن پرداخته شده است.

– برای انتقال صنایع غذایی و دارویی.

– برای انتقال نفت و گاز.

– برای خطوط هیدرولیک، بخارآب و پنل های خنک کننده آبی.

– برای خطوط فشار قوی.

اتصالات بی درز
اتصالات بی درز

تفاوت های کلی اتصالات مانیسمان و درزدار

تفاوت اصلی لوله مانیسمان و اتصالات درزدار در نوع ساخت آن ها می باشد ، ( لوله های بدون درز و درزدار هر دو از آلیاژ کربن استیل می باشند اما لوله های مانیسمان هیچ گونه درز جوشی در راستای لوله ندارد ولی لوله های درزدار دارای خط جوش در بدنه لوله می باشند و همین عامل از مهمترین عوامل تفاوت لوله ماینسمان و لوله درزدار می باشد. لوله های سیاه درزدار در مصارف ساختمانی ، موتورخانه ها، لوله کشی شوفاژ کاربرد دارد. در سایت پایپ کالا لیست قیمت بروز و مشخصات فنی لوله های درزدار در ۲ برند لوله درزدار سپاهان و لوله درزدار سپنتا موجود می باشد منبع :  https://www.pipekala.com

هریک از اتصالات ذکر شده کاربردی مشخص در محدوده ای تعریف شده دارند و هر لوله ای برای هدفی خاص ساخته شده است:

  1. اتصالات ( لوله های ) مانیسمان بدون درز و محکم هستند درحالیکه اتصالات درزدار دارای برش و جوشکاری شده هستند و استحکامش نسبت به مانیسمان کمتر است.
  2. قیمت لوله مانیسمان بیشتر از درزدار است.

۳.برای انتقال سیالاتی که تحت فشار زیاد اند و احتمال نشت زیاد دارند و یا مواد سمی پر کاربرد در امور صنعت و نظامی هستند، کاربرد دارند اما لوله های درزدار برای انتقال سیالات کم فشار و کم خطر به کار می روند.

۴.اتصالات مانیسمان صرفا فولادی هستند اما لوله های درزدار از جنس های مختلف پلیمر،فلز،پلاستیک و شیشه هستند.

 

 

 

 

اطلاعات بیشتر درباره : فرق اتصالات مانیسمان و درزدار   
0 0 رای ها
امتیازدهی

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایجاد پیش فاکتور توسط کارشناس ( در کمتر از 3 ساعت )

تصویر تامین کننده لوله و اتصالات آب، فاضلاب، گاز، آتش نشانی و موتورخانه
جستجو در ساختمان من